Maľovanie obrazov, maľba, maľované obrazy

Farby na maľovanie obrazov

Farby na maľovanie obrazov vysvetlené jednoducho. Ktoré sú najlepšie. Ktoré treba riediť? Ktoré sa nesmú riediť? Ktoré odlišné druhy farieb je možné medzi sebou miešať? Nižšie sa všetko dozviete, a ľahko budete môcť s farbami pracovať.

Dám vám aj tipy, kde ich kupujem ja.

Farby na maľovanie obrazov na tvári

Farby na maľovanie obrazov:

Vodové farby na maľovanie obrazov

  • Vodové farbičky,
  • Anilinky,
  • Akvarel,
  • Akvarelové pastely.

Temperové farby

  • Temperky,
  • Akrylové farby,
  • Umtonky,
  • Olejové farby
  • Akvarelové pastelky

Ako ste si možno všimli, k obidvom odvetviam som pripísala akvarelové pastelky. Ich použitie je veľmi rôznorodé, a zaujímavé. Čítaj ďalej, a dozvieš sa prečo! 😉

Farby na maľovanie obrazov

Vodové farby na maľovanie obrazov

Vodové farby sa pri maľovaní riedia vlažnou vodou. Na maľovanie najviac vyhovujú štetce z veveričieho chvostu kvôli tomu, lebo dobre vsiaknu vodu, a udržia farbu. Syntetické štetce vyhovujú skôr na temperové farby.

Pri vodových farbách by sa štetiny syntetických štetcov zafarbili natoľko, že by sa z nich nedala vymyť farba. Vodovými farbami môžeme maľovať na výkres, alebo na akvarelový papier, ktorý má drsnejší povrch. Na skúšky použime kancelársky papier, ktorý má nižšiu gramáž, ako výkres. Nevadí ak sa nám kancelársky papier zvlní, lebo slúži len na vytváranie náčrtov. Všetky druhy vodových farieb sú si rovnaké. Rozlišujú sa hustotou a pigmentom.

Vodové farbičky

Sú určené pre začiatočníkov, ale je obľúbená aj v okruhu detí. Sú to jednoduché farby na maľovanie obrazov. Majú veľmi jemný pigment, až neviditeľný. Po uschnutí malieb farby ešte viac vyblednú. Keďže s nimi nevieme dôrazne maľovať, ani vytvárať kontúry, poslúžia na maľovanie podkladov, alebo na vytváranie skúšok.

Anilinky

Na výzor majú také isté balenia ako vodové farbičky. Ak ich otvoríme, plastovú časť balenia môžeme použiť ako paletu- vymiešajme si tam vlastné odtiene.

Majú veľmi silný pigment. Po nanesení sa nedajú opraviť. Zanechávajú po sebe fľakaté ťahy. Ak chceme zjemniť ich hustotu a pigment, pridajme bielu temperku do farieb. Tak budú mať farby hustejšiu konzistenciu a lepšie budú reagovať na pridanú vodu.

Akvarelové farby

Tieto farby na maľovanie obrazov si vyžadujú najviac precvičovania. Zaraďujeme ich do najťažšej kategórie čo sa týka vodových farieb.

Na maľovanie budeme potrebovať takzvaný akvarelový papier, ktorý má drsnejší povrch ako výkres. Má ťažšiu gramáž, na dotyk je mäkký, výborne vsiakne vodu.

Tak isto ako anilinky, zanechajú po sebe  fľakaté ťahy, aj keď majú jemnejší pigment. Vieme nimi vytvoriť pekné prechody farieb a tieňovania, hrať sa s vrstvami, a priesvitnosťou. Keďže maľba vzniká na seba naukladanými vrstvami, hneď na začiatku by sme mali vedieť ako chceme, aby naša maľba vyzerala. Každý jeden pohyb musí byť dobre premyslený, lebo sa chyby opraviť nedajú. Jedinou nečakanou kvapkou, alebo zle vymiešanou farbou doničíme maľbu. 

Pri maľovaní postupujeme opačne, ako pri vodových farbičkách, alebo anilinkách. Svetlé, alebo úplne biele miesta vynecháme, a až na konci maľby, pretrieme mokrým štetcom bez farby.

Akvarelové pastelky

Sú tak výnimočné, že nimi vieme dosiahnuť obrazy, ale aj maľby. Funguje to takým spôsobom, že najprv nakreslíme daný útvar, neskôr pretrieme mokrým štetcom. Ak chceme spraviť obraz, i tak použime akvarelový papier, ktorý nemá taký hladký povrch ako výkres. Štetce sú dobré s prírodných vlasov, alebo syntetických. Na túto techniku používajú aj takzvaný Aqua- flo štetec, ktorý vyprskne vodu zo svojej nádrže.

Ak sa chceš dozvedieť viac o používaní štetcov, a ich správneho výberu, viac sa dočítaš tu: Štetce na maľovanie obrazov

Hravosť tejto techniky dosiahneme vtedy, ak budeme miešať postup ich použitia. Do mokrej maľby môžeme znovu kresliť akvarelovými pastelkami, tým budú naše ťahy výraznejšie, a tak aj uschnú.

Na mnohých miestach sa uvádza, že pastelky nepoužívajme tak ako štetce, nenamáčajme ich do vody. Podľa mňa je dobré si vyskúšať všetky spôsoby danej techniky 🙂 . Ak namočíme pastelky do vody, a tuha zmäkne od vody, ľahšie sa s ňou bude kresliť. Tie ťahy budú naozaj silné, a drsnejšie, ako keby sme ich vôbec nenamáčali do vody, ale týmto spôsobom vieme vytvoriť kontúry, alebo vytvoriť ešte zaujímavejší výzor.

Farby na maľovanie obrazov

Temperové farby

Maľby s temperovými farbami vieme vytvoriť štetcom alebo špachtľou. Môžeme maľovať na výkres alebo na plátno. Na skúšky vyhovuje najviac kancelársky papier.

Ak maľujeme na zvolené plátno/ výkres, náčrty robme mäkkou tuhou- 3B ceruzkou, alebo čiernym uhlíkom.

Čierny uhlík vyhovuje kvôli svojej krehkosti. Pri maľovaní štetcom sa jeho ťahy rozprášia, celkom stratia. Použitie 3B ceruzky je dobré kvôli tomu, že ňou vieme kresliť úplne jemne, ale ťahy budeme vidieť dokonale. Popri maľovaní sa dajú dobre vygumovať.

Na 3B ceruzky použime obyčajnú tvrdú bielu gumu, na uhlík modrú plastickú gumu, ktorá nasaje do seba prach z ťahov.

Zo syntetickými štetcami sa dobre maľuje. Ak chceme vytvoriť rôzne štruktúry, použime štetce z konských vlasov. Zo svojimi tvrdými štetinami vedia poškodiť/ vyryť povrch farby. Ak to používame cielene, dosiahneme naozaj pestrý výzor.

Keďže majú temperové farby hustú konzistenciu, gumené štetce sú ako keby na ne stvorené. Gumenými štetcami vieme dosiahnuť zaujímavé efekty, abstraktné diela. Keďže do seba nevedia nasiaknuť vodu, farbu posúvajú z jedného miesta na druhý, čím vytvárajú 3D efekt. Vytvárame nimi krátke krúžiace/ rovné pohyby. Sú z umelej hmoty, a sú pružné. Preto je dobré nimi maľovať v rýchlom tempe.

Umtonky (Temperové farby značky Umton)

Umtonky sú majstrovské temperové farby. Riedia sa vlažnou vodou. Majú veľmi dobrú konzistenciu. Dajú sa navzájom miešať, ale aj kombinovať s ďalšími temperovými farbami.

Tieto farby sú redšie ako temperky, alebo akrylové farby. Preto aj vyhovujú na maľovanie podkladov, či veľkých plôch. Dobre sa nimi maľujú aj detaily. Syntetické štetce sú vynikajúce na tento účel. Kombináciou umtoniek a syntetických štetcov dosiahneme hladký povrch bez ťahov štetca.

Temperky

Temperky, takisto ako vodové farby patria k najľahším vodovým technikám. Týmito farbami by sme mali začínať, a postupne sa zdokonalovať v stále nových technikách.

Nemajú tak širokú škálu farieb ako ostatné temperové farby. Ale ak vieme základy miešania farieb, vieme si vymiešať odtiene podľa vlastného výberu 🙂

Mne sa osvedčili v maľovaní podkladov na plátno. Len treba pridať viac vody do farby, aby sme ho mali hladký. Je dobrý taktiež na skúšky.

Po rokoch farba popraská na výkrese/ plátne. Ak chceme vyložiť maľbu na stenu, ktorá tam bude visieť veky, skúsme si ďalšie temperové farby, ktoré majú lepšie vlastnosti, konzistenciu, a čo je najdôležitejšie, zostanú svetlostále.

Farby na maľovanie obrazov

Akrylové farby

Majú neuveriteľne dobrú kvalitu. Vďaka svojmu ľahkému používaniu prilákajú začiatočníkov. Farby v tube dlho vydržia, nevysychajú. Keďže ju neustále obnovujú a vytvárajú nové média, čím zmenia vlastnosti farby, nedajú sa s nijakými inými farbami porovnať.

Majú dobré krytie, sú svetlostále, rýchlo schnú, a po uschnutí zostanú lesklé. Na záverečné práce môžeme, ale nemusíme použiť lak. Namiesto oleja ich spája živica, tým pádom sú na dotyk lepkavé. Sú tak husté, že nimi vieme vytvoriť 3D efekt. Vyhovujú na maľbu štetcom i špachtľou.

Ak aj teba uchvátili akrylové farby, viac sa o nich dozvieš tu: Maľovanie obrazov akrylovými farbami

Olejové farby

Tak ako umtonky, aj olejové farby majú vyššiu kvalitu. Slávni umelci z minulých storočí obľubovali používať olejové farby. Ale aj dnes sa zaraďuje medzi obľúbené techniky.

Riedia sa riedidlom, nie vodou. Namaľované plochy pomaly schnú, niekedy aj celé dni. Vrstvy musia úplne vyschnúť, aby sme naň mohli znovu maľovať. Na ich zrýchlenie môžeme použiť rýchloschnúce médium. Ak chceme, aby naše vrstvy ešte pomalšie schli, použime levanduľový olej. Na záverečnú fixáciu použime lesklý lak, aby naše maľby zostali svetlostále.

Keďže si vyžaduje dokúpenie viacerých médií/ pomôcok, zaraďujeme ju do cenovo najdrahšej kategórie.