Maľovanie obrazov, maľba, maľované obrazy

Maľovanie obrazov akrylovými farbami

Maľovanie obrazov akrylovými farbami je zlatá stredná cesta k vytváraniu prekrásnych obrazov so žiarivými farbami. Ako miešať farby?
Aké farby a tajné extra doplnky používať k vytvoreniu perfektného obrazu?

Naučte sa tvoriť prekrásne obrazy, ktoré nebude žiadna hanba vyvesiť na stenu, obdarovať nimi priateľov a rodinu, či rovno predať milovníkovi maľovaných obrazov.

Pozor! Musíte poznať jedno veľké tajomstvo akrylu ešte pred tým, ako sa pustíte do maľovania obrazu akrylovými farbami.
Čítajte ďalej, a o minútu bude všetko jasné.

Oboznámte sa so základmi maľovania obrazov akrylovými farbami a hneď budete môcť začať:

Obsah:

  1. Farby
  2. Druhy farieb
  3. „Prídavné látky“ do akrylu pre extra efekty a vlastnosti (médiá)
  4. Štetce
  5. Plátna
  6. Postup
  7. Po maľovaní

Maľovanie obrazov akrylovými farbami - akryl v tube

Farby – Ktorá značka je najlepšia?

Značka

Nie som reklamným agentom ani jedného výrobcu, preto vám teraz prezradím len a výučne moju osobnú skúsenosť. Ja najradšej používam akrylové farby El Greco od výrobcu Kreul. Keďže má hustú krémovú konzistenciu, dokáže dosiahnuť 3D efekt.

Ale nechcem nikoho nútiť, aby si kúpil tie isté farby, ktoré používam ja. Pri týchto farieb nemôžeme povedať, že jeden druh je kvalitnejší než ten druhý. Všetky druhy majú svoje plus. Je na nás, na aký účel ich chceme využiť a aký efekt nimi vytvoriť.

Poďme si teda prebrať na čom všetkom závisí, ak si ideme kupovať akrylové farby.

Základné vlastnosti farieb

Pri akrylových farieb je viacero faktorov, ktoré berieme do úvahy:

  1. svetlostálosť- sa uvádza pod uvedenou značkou znakom +. Čím viac +, tým vyššia kvalita= trvácnosť pigmentu. 3 x + = 100 rokov trvácnosti za muzejných podmienok
  2. sýtosť pigmentov, lesk, viskozita/konzistencia (hustota danej farby), tok farby (reológia), miera priehľadnosti, textúra (plastickosť)

4 základné druhy hustoty

K maľovaniu obrazov akylovými farbami nemusíte použiť všekty druhy akrylu. Stačí si vabrať len jeden:

  • 1 – Heavy body akrylová farba- má najhustejšiu konzistenciu, tým pádom udrží ťahy štetca.
    Keďže má najhustejšiu viskozitu, vyhovuje na maľbu špachtľou. Na riedke farby sa totiž špachtľa nehodí.
  • 2 – Soft body akryl – obsahuje spomalovač schnutia, čím nám dopraje pár minút navyše na dokončenie maľby.
    Nazývajú sa aj ako maslové farby, lebo majú krémovú konzistenciu. Ak chceme, aby sa ťahy štetca zachovali, použime tvrdé štetce z konských vlasov.
  • 3 – Tekutý akrylriedky atrament- vďaka svojej viskozite býva priehľadnejší.
  • 4 – Akryl s vysokým prietokomnajredší atrament – má vodnatú konzistenciu.
    Liata farba sa využíva na tvorbu „fluid“ tekutých efektov. Ale môže sa i nanášať jemnými ťahmi štetca.

Maľovanie obrazov akrylovými farbami dúha

„Prídavné látky“ k akrylu pre extra efekty

Nazývajú sa „médiá“.  Médium je prípravok, ktorý pridávame do farby. Buď nám riedi, alebo zhusťuje farbu.

Spomaľovač schnutia

Rozmaľované diela nám budú pomalšie schnúť. Týmto zasiahnutím zmeníme vlhkosť akrylových farieb, keďže majú tendenciu rýchlo schnúť.

Môžeme premaľovávať, a pretvárať samotný obraz veľakrát po sebe, keďže farby udržia svoju vlhkosť.

Médium pre extra rýchle schnutie

Je výhodné vtedy, ak chceme použiť techniku glazúrovania (naukladané vrstvy farieb), ale nechceme, aby sa vlhké farby navzájom miešali.

Médium s praskajúcim efektom – krakelovacie médium

Touto technikou dosiahneme starožitný efekt. Má dekoratívnu funkciu. Možeme ju nanášať na rôzne povrchy ako je keramika, sklo, drevo.

Tekuté médium Pouring

Pridaním média sa zmení viskozita (hustota) akrylových farieb – fluid panting (tekutý obraz). Na túto techniku maľovania sa hodí aj používanie silikónového oleja, ktorý vytvára bublinkový efekt. Najprv treba farby zriediť pouring médiom, a potom nakvapkať pár kvapiek do farby.

Farbu premiešajme drevenými paličkami. a počas maľovania môžeme používať i fén, vďaka ktorému môžeme vytvárať zaujímavé abstraktné diela.

Štruktúrovacie pasty a gély

Vieme nimi vytvoriť 3D efekt, keďže zhusťujú farbu. Tým pádom má farba objem, ktorá sa vie udržať. Pri hustých farbách vyhovuje maľba špachtľou (impasto).

Maľovanie obrazov akrylovými farbami a štetce

Štetce

Na maľovanie obrazu akrylovými farbami najviac vyhovujú syntetické štetce (tie sú jemnejšie), hlavne keď chceme dosiahnuť hladký povrch. Keď používame redšie akrylové farby, môžeme použiť štetce z konských vlasov, čím vieme vytvoriť rôzne štruktúry.

Pri maľovaní si stále navrhnem náčrt štetcom. Poukladám na seba jemné ťahy, čím už vznikajú na seba naukladané vrstvy.

Tento proces nazývame glazúrovanie. Keďže akrylové farby majú tendenciu rýchlo schnúť, technika glazúrovania je pre nich tá ideálna.

Touto technikou sa dajú vytvoriť nielen abstraktné diela, ale i portréty, krajinomaľby. Ako pomôcku si vytlačím na paletu zopár farieb, môžu byť úplne odlišné. A keď sa tých zopár farieb počas maľovania stretne, vznikne zaujímavý prechod. Ťahy štetcov nemusia byť presné.

Niekedy keď chcem vytvoriť husté stopy na plátne, farbu rovno vytlačím z tuby, a len na niektorých miestach zasiahnem štetcom. Tieto vypuklé časti dlhšie schnú, ale zachovajú svoj začiatočný tvar. Touto technikou dosiahneme 3D efekt. 3D efekt môžeme dosiahnuť i štruktúrovacou pastou, či gélom (médiami), ktoré sú vyhotovené na maľovanie obrazov akrylovými farbami.

Plátno – typy k maľovanie obrazov akrylom

V obchodoch predávajú viacero typov plátien.

Tenké plátna na lepenke

To sú väčšinou šepsované („základný náter“) plátna prilepené na doske. Tie sú najlacnejšie – ale stáva sa, že sú krivo nalepené. Tieto lepenky ešte treba zarámovať pred vyvesením.

(Samotný „šeps“ znamená prvotný náter ktorý si plátno vyžaduje pred samotným maľovaním. Čím viac vrtiev šepsu je na plátne, tým je pevnejšie plátno, a lepšie sa i udrží farba na povrchu. Približne 2-3 vrstvy šepsu postačia.)

Plátna natiahnuté na ráme s hrúbkou približne 1 cm

Pri kupovaní je dobré si kuknúť líc plátna, či je pevne pripnutý. Tieto sú tiež lacné, závisí od toho, kde ich kúpime. V dobrej kvalite môžeme kúpiť i v Lidli, alebo v Kiku.

Keďže je plátno natiahnuté na ráme, nemusíme ho narámovať. Ale keď ho chceme vyvesiť na stenu, je dobré, ak vymaľujeme aj jeho okraje. A to takým spôsobom, že na okraji dokreslíme detaily ceruzkou, neskôr vymaľujeme tými istými odtieňmi ako na líci. Tým je maľba úplne dokončená.

Plátna v metráži

Sú také plátna, ktoré predávajú v metráži, a ktoré potom treba pripnúť na rám ľubovoľnej miery.

Okrúhle plátna

Po novom predávajú i okrúhle plátna. Takže výberu je habadej.

Maľovanie obrazov akrylovými farbami papagáj

Maľovanie obrazu akrylovými farbami – postup

Pred maľovaním si zakryme stôl. Ja používam umelé obrusy (vyhoveli mi viac ako navzájom polepené noviny). Maliarsky plášť by sa tiež zišiel. Stačí ho kúpiť raz. Totižto z opantaných odevov nevyjdú akrylové škvrny.

Náčrty môžeme spraviť ceruzkou alebo čiernym uhlím. Pred maľovaním svoje náčrty jemne vygumujme obyčajnou bielou gumou natoľko, aby sme ešte videli náčrt, ale aby nám neprekážal pri maľovaní. Pri maľovaní sa náčrty stále menia, keďže naša fantázia pracuje na plné obrátky 🙂

Keď ste si istí, náčrty môžete robiť štetcom. Začiatočnú vrstvu (náčrt) maľujem tiež akrylom. Ale keďže sa jedná o podklad, farbu riedim veľkým množstvom vody, čím má hustotu približne ako vodové farbičky. Na podklad si nemusíte zvoliť jemné odtiene. Vyberte si takú farbu, ktorá bude dominovať na vašom obraze. Tak už hneď na začiatku budete vidieť ako keby celkový vzhľad. Náčrty pozostávajú z nepresných línií tvarov. Slúžia na to, aby sme vedeli odhadnúť približné miesto nášho zobrazenia.

Ak maľujeme veľké plochy, palety nám nepostačia. Keď si chcem vymiešať veľké množstvo farby, zbieram si umelohmotné nádobky, aj fľaše, ktoré odrežem. Hlavne, aby boli nádobky hlboké. Ak farbu riedim vodou, nepotrebujem ju neustále namáčať do nádobky s vodou.

Akrylové farby sú flexibilnejšie ako temperové farby. Tým myslím, že nemusíme uvažovať nad tým, ktorú farbu použiť najprv. Môžeme maľovať najprv aj tmavými farbami, a po uschnutí naniesť svetlejšie farby. Pri temperových farbách by tento postup nefungoval. A prečo?

Tmavé farby by sa znečistili, a svetlé farby by zhnedli. Vznikol by chumáč uprostred maľby, ktorý by sme sa pokúšali opraviť. Čím viac vrstiev pri temperových farbách, tým horšie. A práve tomuto sa vieme vyhnúť pri maľovaní akrylovými farbami. Tu sa nedokážeme mýliť 🙂

Veľké tajomstvo akrylu

Akrylové farby po uplynutí niekoľkých rokov stmavnú. Čierna farba má veľmi silný pigment. Pri nej môžeme mať dojem, ako keby sme mali jamu v maľbe. Preto sa odporúča si vymiešať vlastný tmavý odtieň pomocou tmavších farieb.

Úlohy po dokončení diela

Keďže sú akrylové farby samy o sebe lesklé, nie vždy si vyžadujú lakovanie. To závisí na vlastnom rozhodnutí. Čím viac svetla padá do izby, kde máme vyvesenú maľbu, tým viac by sme na ňu mali dávať pozor. Farby zblednú, keď na ne často dopadá slnečný lúč.

Ale keď sa rozhodneme pre lakovanie, bývajú matné i lesklé. Buď si ju nanesieme štetcom na maľbu, alebo si ju zakúpime v spreji.

Starostrlivosť o štetce

Po ukončení maľovania obrazu akrylovými farbami by sme nemali zabúdať ani na starostlivosť štetcov.

A ako dosiahnuť starostlivosť štetín? Netreba doň veľa investovať. Keď počas maľovania striedame štetce, ukladajme ich do nádoby s vodou. Keby sme ich nechali na suchu, farba by štetiny doničila.

Keď sme domaľovali, opláchnime štetiny vlažnou vodou, a pomôžme si hocijakým mydlom, potom dôkladne znova umyme. Na sušenie štetcov potrebujeme iba dva veci, a to kancelársky papier formátu A4 a kuchynskú papierovú utierku. Umyté štetce jemne obtrime o kuchynskú papierovú utierku, a poukladajme ich vedľa seba na kancelársky papier, kým vysychajú. Keď sa úplne usušili, môžeme ich vrátiť do nádobky, so štetinami smerom nahor. Dôležité! Nikdy opačne. Aby sme naše štetiny nedolámali.

Skladovanie akrylových obrazov

Akrylové farby sa na seba lepia nielen počas maľovania, ale i počas skladovania. I keď maľby úplne uschli, pri dotyku máme dojem, že sa nám stále lepia na prsty. Pomôže i obyčajný kancelársky papier, alebo bavlnená plachta, ktorú medzi ne vložíme.