Ako stanoviť cenu maľovaného obrazu pre začiatočníkov a samoukov? Od čoho závisí cena obrazu? Koľko si môžeme vypýtať, ak sme začiatočníkom?
Tento článok je pre tých, ktorí teraz začínajú maľovať, a chcú predať svoje diela 🙂 Nižšie v článku sa dočítaš o nápadoch, ktorými sa môžeš riadiť.
Ako stanoviť cenu obrazu na začiatku
Každý začiatok je ťažký. Ale nemali by sme zabúdať na náš cieľ. Naším cieľom je posúvať sa, a byť čoraz lepším, uznávanejším. Kým ešte nie sme zabehnutí a stanovujeme si vyššie ceny, aby sme si riadne zarobili, pravdepodobne sa nám podarí predať menej obrazov.
Čo určuje cenu obrazu
- Náklady na výtvarné pomôcky – napr. štetce, farby na maľovanie obrazov, plátno, lak na záverečné práce atď.
Treba brať do úvahy, že tieto výtvarné pomôcky si zakúpime raz, neskôr nám vystačia na ďalšie maľované obrazy. - „Hodinová mzda“ – čas strávený maľovaním
Ak teraz začínate, na toto je lepšie trochu zabudnúť. - Vaše „meno“ – tzv. osobná značka, umelecká prestíž
Cena nezávisí od námetu vo výtvarnom umení. Je jedno či maľujeme portrét, autoportrét, krajinomaľbu či zátišie, ak naše obrazy nemajú v sebe niečo, čím môžu vyniknúť/ zaujať. Môže to byť i svojský štýl používania štetca, použitie výrazných farieb, alebo varianty kombinovanej techniky.
Na začiatku je ale vždy lepšie predať obrazy za nižšiu cenu, ako nepredať ani jeden. Mnohí umelci, ktorí na začiatku predajú obraz za nižšiu cenu, a následne vyrátajú, koľko hodín strávili s maľovaním samotného obrazu, tak zostanú smutní, že nezarobili toľko, koľko by si podľa svojich predstáv zaslúžili, ale…
Predaj obrazu, hoci za možno nižšiu cenu nie je chyba a zlyhanie. Je to úspech, ktorý vás má posúvať ďalej na vašej umeleckej kariére.
Pár eur na začiatku je presne o tých pár eur viac, než nič 🙂
Spätná väzba od kupujúcich / obdivovateľov je to, čo nás posunie ďalej. Z každého predaného obrazu budeme mať väčšie sebavedomie, kreativitu, a chuť do práce.
Výhoda rozumne stanovených cien na začiatku:
- vaše obrazy sa dostanú k širšiemu obecenstvu, a to rýchlejšie
- vaše dielo bude visieť na stene niekoho, komu ste urobili radosť
- spokojný zákazník bude ďalej šíriť Vaše meno
- postupne budú prichádzať ďalší kupujúci
…a môžeme začať dvíhať ceny, lebo si už postupne budeme vytvárať meno a prestíž.
Treba sa vžiť do roly kupujúceho. Či je bohatý, alebo menej majetný. Nepýtajme si príliš veľa, ani príliš málo. Kupujúci nechce míňať veľa peňazí, zároveň nechce mať pocit, že si kúpil niečo lacné, menejcenné.
Ale i opak môže/ nemusí fungovať
Môžeme skúsiť vytvárať svoje umelecké uznanie tým, že od začiatku budeme predávať svoje obrazy za sumy, aké sú bežné v aukčných sálach. Možno existujú ľudia, ktorí majú dostatočné uznanie a vyžarovanie na to, aby tak spravili.
Ale pre bežného začínajúceho maliara predaj za enormné ceny sa pravdepodobne bude rovnať s neúspechom a sklamaním.